Myself

Myself

Wednesday 28 November 2012

Jiran oh jiran..

Pelik taw jiran2 sy ni.. Saya ni tinggal kat kawasan kampung, kiri, kanan, dpn n belakang mmg ada rumah2 jiran.. sebelum ni mmg saya jarang ada d kampung, maklum la, study, pastu keja lg, kat Johor, habis study kat maktab, trs dpt posting kat Kulaijaya, Johor n mengajar di sekolah cina (SJKC).. cerita psl jiran saya ni, saya hairan bin pelik bila rata2 jiran kiri, kanan n dpn rmh ni memusuhi saya n family, bertegur sapa tidak, tengok ada tp x senyum pun, muka masam, even menjeling pun ada, saya hairan btl dgn perangai jiran2 sy ni.. sampaikan ada anak2 kecil (cucu kpd jiran) depan rumah saya tu, pandai menjeling n pandai buat cerita kat kawan2 dia (anak2 n cucu2 jiran yg lain) psl family saya.. saya tertanya2, knp dorg berperangai mcm tu, ada lg cerita dr sumber2 yg boleh dipercayai, jiran sebelah rmh sy ni buat2 cerita x baik ttg mak bapa saya (wallahu alam).. sampaikan guna sihir n santau lg nak buat parents sy gila!! apa la nak jd dengan jiran2 sy ni, klu kami ni kaya x mungkin jg, wlupun ada 2 buah keta tp keta 2 tetap hutang sb x hbs bayar lg dgn bank, xkan sebab itu dorang jeles, klu kata rmh kami banglo pun x mungkin sb atap rumah kami zink n dah bnyk yg bocor. Jadi persoalan buat sy, KENAPA & MENGAPA jiran2 saya memusuhi family sy.. kadang2 macam ada bagusnya klu saya masih lagi di Johor, at least jiran2 saya di sana walaupun x kenal dari kecil, tp bertegur sapa jg, klu di kampung ni pula, aduh, btl2 saya x faham, saya actually sukakan suasana harmoni, klu dgn jiran2 bertegur sapa, senyum, boleh get along sebab dah kenal lama pun, tp suasana macam tu mmg x wujud di kawasan kampung tempat rumah family saya ni.. boleh dikatakan jiran2 saya memang hati busuk, bersikap dengki dan iri hati, pantang saja family saya ada kesenangan sikit, mesti jiran2 x suka, begini ke rupanya orang kampung? yg terkenal dengan hati budi pekerti mulia tapi bila jiran 'naik' sikit, mula dimusuhi.. zionis betul la perangai jiran2 saya ni, tp pa2 pun, yg penting, saya n parents happy bertiga di rumah ni :)

No comments:

Post a Comment