- PENGENALAN
Ramai
orang membuat tanggapan bahawa matematik adalah satu mata pelajaran
yang kompleks dan sukar. Ada juga yang mengatakan bahawa matematik
adalah mata pelajaran yang sangat susah untuk dikuasai. Namun, dengan
tanggapan negatif seperti inilah maka mata pelajaran itu semakin
bertambah sukar untuk dipelajari mahupun dikuasai. Ramai orang juga
sebenarnya tidak menyedari bahawa mata pelajaran matematik bukanlah
mata pelajaran yang sukar untuk dipelajari, difahami malah dikuasai.
Memang tidak dinafikan bahawa, hanya sesetengah orang sahaja yang
mampu untuk menguasai ilmu matematik sepenuhnya, malah fakta sains
turut menyokong kenyataan tersebut, tetapi, dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran, murid-murid perlu menguasai sekurang-kurangnya asas
yang terdapat dalam bidang matematik itu. Penguasaan asas
sekurang-kurangnya dapat membantu murid-murid dalam menguasai bidang
matematik. Apabila penguasaan telah dapat dibuat oleh murid-murid,
maka guru perlu melaksanakan aktiviti pengayaan pula agar apa yang
dikuasai dapat dipelbagaikan dengan banyak konsep yang berkaitan
dengan matematik dan juga kehidupan harian mereka. Penting bagi
seseorang guru itu untuk mengenalpasti kalangan murid-murid yang
berbeza aras mereka agar dapat menjayakan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran matematik di dalam kelas. Guru perlu mengenalpasti
murid-murid yang dapat menguasai mata pelajaran matematik kerana
setiap murid yang ada di dalam kelas mempunyai aras yang berbeza.
Oleh itu, bagi membuat penilaian dalam mengenalpasti murid-murid
tersebut, maka guru perlu membuat beberapa ujian atau pemerhatian.
Murid-murid yang
dikenalpasti lemah dalam penguasaan asas Matematik melalui
ujian-ujian dan penilaian yang dilakukan, perlu dilaporkan kepada
Guru Pemulihan yang akan membimbing murid-murid tersebut di dalam
Kelas Pemulihan Matematik. Pengajaran Pemulihan adalah berbeza sama
sekali dengan pembelajaran biasa di dalam Kelas Perdana. Melalui
Kelas Pemulihan, terutamanya Matematik, tumpuan khusus oleh Guru
Pemulihan adalah terhadap penguasaan asas yang lebih fokus dalam
mengenal konsep seperti tambah, tolak, darab dan bahagi. Murid-murid
pemulihan biasanya adalah murid yang sukar mengingat dan memahami
konsep asas yang mudah dan oleh sebab itulah maka jangka masa belajar
di dalam Kelas Pemulihan lebih lama tempohnya. Pendekatan berbeza
juga digunapakai di dalam Kelas Pemulihan berbanding Kelas Perdana.
Jika di dalam Kelas Perdana, guru sering mengguna pakai pendekatan
yang pelbagai seperti berasaskan murid, berasaskan Bahan Bantu
Mengajar dan lain-lain, namun dalam Kelas Pemulihan, hanya pendekatan
berasaskan Bahan Bantu Mengajar lebih digunapakai. Benda-benda maujud
seperi carta-carta nombor, blok-blok bentuk yang bernombor dapat
membantu sesi pengajaran dan pembelajaran Pemulihan Matematik.
Maka
tidak hairanlah mengapa guru perlu menyediakan metadologi berbeza
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas terhadap
murid-murid yang berbeza aras penguasaan mereka. Metadologi tersebut
antaranya adalah melalui aktiviti Pemulihan dan Pengayaan. Aktiviti
ini adalah merupakan komponen penting di dalam mata pelajaran
matematik. Penglibatan murid-murid yang berbeza aras di dalam
aktiviti pemulihan dan pengayaan adalah sangat penting. Dalam
aktiviti ini biasanya murid akan dibahagi kepada kumpulan-kumpulan
kecil yang mengandungi murid-murid pelbagai aras. Guru perlu
menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran agar lebih bermakna dan
menarik, murid-murid terlibat dengan aktif, serta diberikan sokongan
dan galakan (Baroody & Coslick, 1998). Aktiviti Pemulihan dan
Pengayaan yang dilakukan oleh guru, sama ada guru mata pelajaran
matematik itu sendiri, mahupun guru pemulihan mempunyai tujuan yang
tertentu. Antaranya adalah membantu dalam membina konsep matematik
dan mendapatkan skil matematik agar murid-murid yang beraras rendah
tidak ketinggalan dengan murid beraras tinggi yang dapat menguasai
konsep dan skil dengan mudah. Dengan adanya aktiviti pemulihan
terhadap murid-murid beraras rendah, maka konsep matematik yang perlu
dikuasai terlebih dahulu itu dapat dikuasai oleh mereka sebelum
memperkayakan lagi skil matematik mereka dengan pelbagai konsep yang
terdapat dalam mata pelajaran matematik.
- RINGKASAN BACAAN MENGENAI PENGAJARAN PEMULIHAN MATEMATIK
Matematik
merupakan salah satu daripada mata pelajaran teras dalam senarai mata
pelajaran sekolah rendah selain Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan
Sains. Sebagai pendidik, seorang guru itu sudah sedia maklum akan
tahap penguasaan murid-murid di dalam sebuah kelas adalah
berbeza-beza. Oleh itu, guru perlu bijak dalam menjalankan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas, agar murid-murid dapat
mengikuti isi pelajaran yang diajar oleh guru serta mencapai objektif
pengajaran dan pembelajaran yang ingin dicapai oleh guru. Malah,
Kementerian Pelajaran Malaysia turut membantu memudahkan tugas
guru-guru dengan memperkenalkan beberapa strategi dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran bagi mengatasi masalah dalam pembelajaran
terutamanya terhadap mata pelajaran teras seperti Bahasa Melayu dan
Matematik. Mengambil contoh Program LINUS yang sedang rancak
dilaksanakan oleh guru-guru pada masa ini, ia merupakan salah satu
daripada program yang dilaksanakan dalam mengatasi kelemahan
menguasai perkara asas dalam pelajaran.
Dalam
Pendidikan Pemulihan Matematik, murid-murid yang telah dikesan lemah
dalam penguasaan asas perlu mempunyai kesediaan Matematik yang
merujuk dari segi kesediaan belajar. Murid perlu bersedia dari segi
dalaman agar berupaya untuk mempelajari sesuatu untuk memperolehi
pengalaman pembelajaran yang lalu. Sepertimana yang dikemukakan oleh
Thorndike (1913) dalam Hukum Kesediaan, apabila individu bersedia
melakukan sesuatu tindakan lalu berjaya melakukannya, tindakan
tersebut membawa kepuasan kepadanya. Oleh kerana kesediaan belajar
itu penting, terutamanya belajar Matematik, maka murid perlulah
mempunyai kesediaan untuk belajar, supaya nanti apabila murid
tersebut berjaya menjawab soalan yang diberikan di dalam kelas
pemulihan dapat dijawab dengan betul, murid tersebut akan mendapat
kepuasan dan mengingati konsep yang telah dipelajarinya. Berbeza
dengan Jean Piaget (1966) pula, kesediaan belajar itu adalah mengikut
perkembangan kognitif yang merujuk kepada aktiviti mental iaitu
berfikir, menaakul, menganalisis, membentuk konsep, menyelesaikan
masalah dan sebagainya. Dalam usia 7 tahun, murid sudah mempunyai
kesediaan belajar kerana deria motor mereka sudah dapat memahami
konsep transformasi, menguasai proses kebalikan dan akhirnya
mengamati proses songsang yang terdapat dalam konsep matematik. Maka,
konsep matematik tersebut perlu diajar dengan contoh-contoh yang
konkrit dan perlu diajar dengan mengaitkan pengajaran matematik itu
dengan situasi kehidupan sebenar murid-murid.
Kemahiran
dan penguasaan ilmu pedagogi perlu dimiliki seoptimum mungkin oleh
guru pemulihan agar mencapai sasaran dan objektif pengajaran dan
pembelajaran. Pendekatan deduktif dan induktif atau gabungan
kedua-duanya digunakan ketika mengajar dan diajar secara keseluruhan
dahulu kemudian barulah beralih ke topik-topik kecil sesuatu tajuk.
Sebagai contoh, dalam operasi tambah, guru perlu mengajar murid
proses penambahan 1, 2 dan 3 digit (mengikut tahap murid pemulihan)
kemudian barulah diajar operasi tambah 1 digit sehingga dapat
dikuasai barulah beralih ke operasi tambah 2 digit dan seterusnya.
Disamping itu, kandungan atau kehendak kurikulum yang digubal perlu
diketahui oleh guru pemulihan untuk kebaikan murid. Kemahiran
mengajar dalam setiap topik adalah sangat penting terutamanya dalam
memberikan contoh-contoh yang konkritdan mudah difahami murid
pemulihan serta berdasarkan prinsip-prinsip pengajaran pemulihan
matematik seperti kesediaan belajar.Isi pembelajaran perlu bijak
disusun mengikut aras dari aras rendah ke aras yang tinggi malah,
latihan yang diberikan juga perlulah menimbulkan keseronokan kepada
murid pemulihan untuk diselesaikan namun, latihan yang diberikan
tidak harus terlalu mudah hingga murid cepat menyiapkannya dan
terlalu susah sehingga menimbulkan kebosanan kepada murid.
Dari
segi kontekstual, perkaitan topik baru dan pengetahuan sedia ada pada
murid pemulihan perlu dilakukan oleh guru. Murid perlu disogokkan
dengan kaitan matematik dengan situasi kehidupan yang sebenar.
Sekiranya apa yang diajar hanya untuk dihafal oleh murid, maka hasil
pembelajaran hanyalah hafalan dan tidak bermakna. Guru Pemulihan
perlu mengajar dari mudah kepada sukar secara beransur-ansur agar
aktiviti-aktiviti pembelajaran itu selari dengan perkembangan
kognitif mereka serta tidak membosankan kerana sukar untuk diikuti
dan difahami oleh murid pemulihan. Secara tidak langsung, motivasi
intrinsik dan ekstrinsik dapat dicapai, sekaligus memupuk kesedaran
murid untuk belajar sendiri. Pengajaran sesuatu konsep dalam
matematik memerlukan benda maujud bagi menimbulkan suasana yang tidak
membosankan serta mudah difahami oleh murid pemulihan apabila
diperkenalkan kepada sesuatu konsep yang baru. Pengajaran berdasarkan
konsep konkrit ke abstrak sangat penting kerana murid sekolah rendah
amnya dan murid pemulihan khususnya tidak akan memahami hukum-hukum
matematik menyebabkan mereka hanya menghafal apa yang dipelajari
dalam konsep-konsep matematik. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
perlu mengikut kebolehan dan pengetahuan sedia ada murid untuk
digabungjalinkan dengan kemahiran asas yang telah dikuasai dengan
kemahiran yang baru dipelajari.
Isi
pelajaran perlu bermula dari mudah kepada kompleks, dari pengalaman
sedia ada kepada pengalaman baru dan daripada umum kepada spesifik.
Penggunaan bahan rangsangan perlu dipelbagaikan untuk menarik
seterusnya mengekalkan minat murid untuk terus belajar. Selain itu,
guru perlu menggunakan teknik menyoal dan inkuiri penemuan agar
membangkitkan naluri ingin tahu di kalangan murid. Strategi
pembelajaran berkumpulan dan individu perlu diterapkan. Contohnya
aktiviti perbincangan dalam kumpulan. Peneguhan juga penting sebagai
rangsangan dalam membantu kesediaan belajar murid untuk terus
belajar. Aktiviti kemahiran asas harus diberi secukupnya sebagai
pengukuhan untuk mempelajari kemahiran baru yang lebih kompleks.
Bahan Bantu Mengajar (BBM) mestilah menggunakan benda maujud agar
dapat menarik perhatian murid serta menggunakan teknologi seperti
perisian komputer dalam mempertingkatkan kefahaman murid.
- PENERANGAN MENGENAI PROGRAM PEMULIHAN
Program
Pemulihan adalah satu jenis pendidikan yang cuba memenuhi kehendak
keperluan murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran iaitu
kegagalan belajar yang tidak dapat ditentukan faktornya termasuklah
persekitaran dan pengalaman hidup masing-masing. Konsep program ini
ialah untuk mengatasi masalah murid-murid dalam menguasai kemahiran
asas membaca, menulis dan mengira (3M). Murid-murid yang diserapkan
ke dalam program pemulihan perlu dibantu menguasai
kemahiran-kemahiran asas 3M dalam tempoh masa yang ditentukan. Antara
objektif program ini ialah menguasai kemahiran asas 3M, meneruskan
pembelajaran di kelas biasa (perdana) agar tidak ketinggalan dengan
murid-murid yang lain serta meningkatkan keyakinan diri dan sikap
positif terhadap pembelajaran.
- MENGENALPASTI MURID PEMULIHAN
Seperti
yang kita sedia maklum, tahap kecerdasan murid-murid di dalam
sesebuah kelas itu adalah berbeza-beza. Oleh itu, penting bagi Guru
Kelas atau guru mata pelajaran untuk mengenalpasti murid-murid yang
perlu dimasukkan ke dalam program pemulihan agar mereka tidak
ketinggalan dengan murid-murid yang lain.
3.1.1.
Pemerhatian
Guru
perlu membuat pemerhatian yang teliti terhadap murid-murid yang
mempunyai tahap kecerdasan yang rendah berbanding murid-murid lain.
Ketika sesi pengajaran dan pembelajaran, guru akan dapat
mengenalpasti murid tersebut sekiranya murid tersebut lambat dalam
memberikan jawapan pada soalan yang diberikan walaupun soalan
tersebut adalah mudah. Malah, murid juga tidak dapat mengingati
konsep operasi asas (dalam matematik) apabila ditanya sedangkan
konsep tersebut sudah diajar dan sudah dipelajari. Pemerhatian yang
teliti perlu juga agar guru dapat membezakan murid tersebut
benar-benar lemah dan bukannya malas tetapi kecerdasannya baik.
3.1.2.
Temubual / Soal selidik
Melalui
teknik ini, guru bukan sahaja dapat mengetahui masalah pembelajaran
murid, malah dapat berinteraksi dan berkomunikasi terus dengan murid
yang mempunyai kecerdasan merangkumi soalan mengenai topik yang
diajar dan pengetahuan sedia ada murid. Guru perlu melakukan teknik
ini sama ada secara berkumpulan ataupun secara individu.
- Hasil kerja murid
Pemerhatian
dan pemeriksaan terhadap hasil kerja murid perlu dilakukan oleh guru
secara kerap. Ini kerana, hasil kerja murid adalah eviden yang
menunjukkan tahap kecerdasan murid sama ada perlu mengikuti kelas
pemulihan atau tidak. Pemerhatian terhadap tulisan tangan, jawapan
yang diberikan dan kekemasan kerja murid pemulihan dapat dibezakan
dengan murid yang lain yang mempunyai tahap kecerdasan yang baik.
- Buku Rekod kemajuan murid
Pencapaian
murid juga dapat menunjukkan perbezaan antara murid pemulihan dan
murid biasa. Pencapaian pada pertengahan tahun dan akhir tahun tidak
banyak berubah. Melalui laporan kemajuan yang terdapat pada Buku
Rekod kemajuan murid juga guru boleh mengenalpasti murid yang perlu
dimasukkan ke dalam kelas pemulihan.
- Ujian Diagnostik / Ujian Saringan
Ujian
ini merupakan ujian yang dilakukan secara spesifik menggunakan alat
tertentu dalam mengukur tahap kecerdasan dan penguasaan murid
terhadap satu-satu topik yang telah dipelajari. Keputusan ujian ini
mampu membantu guru menentukan murid yang perlu mengikuti kelas
pemulihan.
Apabila
murid-murid tertentu telah dikenalpasti untuk dimasukkan ke dalam
kelas pemulihan maka guru pemulihan perlu merancang aktiviti yang
perlu, selaras dengan keperluan murid tersebut. Perancangan yang
teliti perlu dilakukan sebelum melaksanakan aktiviti pemulihan
terhadap murid tersebut, seperti kesediaan mereka untuk belajar.
- PERANCANGAN
Sekiranya
aktiviti untuk Program Pemulihan dirancang mengikut urutan
perancangan yang teliti dan sistematik, maka objektif pemulihan itu
pasti akan dapat dicapai malah, perancangan yang teliti juga turut
membantu mengatasi masalah murid.
Program
pemulihan perlu memfokuskan
pada kelemahan yang telah dikenalpasti.
Sekiranya murid yang telah dikenalpasti untuk dimasukkan ke dalam
kelas pemulihan, maka guru perlu mengenalpasti apa kelemahan murid
tersebut. Contohnya, lemah di dalam operasi asas seperti tambah,
tolak, darab dan bahagi. Oleh itu, guru perlu menumpukan sepenuhnya
untuk mengajar murid tersebut dalam operasi-operasi asas tersebut,
tanpa menyentuh topik lain terlebih dahulu, sebelum murid tersebut
menguasai operasi asas yang diajar. Sebelum beralih ke topik
seterusnya, bagi menentukan sama ada murid tersebut sudah memahami
atau mengingati konsep dan boleh menyelesaikan operasi-operasi asas
yang tidak dikuasainya maka guru perlu membuat ujian terlebih dahulu
sebagai langkah untuk memastikan bahawa murid menguasai operasi asas
yang telah diajar.
Pengajaran
dan pembelajaran oleh guru pula perlu bermula dengan dari yang senang
kepada yang susah atau dari yang konkrit kepada abstrak.
Contoh-contoh yang diberikan ketika mengajar perlulah menggunakan
contoh yang konkrit, agar konsep dapat difahami oleh murid serta
senang untuk diingati tetapi berdasarkan kemampuan dan juga kebolehan
murid. Guru perlu bijak mengaitkan dengan situasi sebenar dalam
kehidupan murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran agar tidak
wujud situasi menghafal, iaitu lebih kepada hafalan tetapi tidak
memahami konsep sepenuhnya.
Penggunaan
pelbagai
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
yang menarik adalah perlu dalam mengekalkan minat murid untuk terus
belajar. Bermula dari set induksi yang meyakinkan sehinggalah kepada
penggunaan BBM yang menarik serta penggunaan benda maujud dalam
memudahkan pemahaman murid terhadap konsep yang dipelajari.
Dalam
mata pelajaran Matematik, pemulihan khasnya, penggunaan
simbol dan terma
matematik
yang mempunyai kesinambungan atau hubungan dengan pengalaman sedia
ada murid adalah sangat penting. Pengalaman sedia ada murid tadi
dikaitkan pula dengan pengalaman baru yang baru diajarkan akan
memudahkan murid mengenalpasti seterusnya mengatasi kelemahan mereka.
Diakhir
sesi pengajaran dan pembelajaran, guru pemulihan wajib memberikan
murid lembaran
kerja
sama ada latih tubi atau latihan berkaitan isi pelajaran mahupun
pertanyaan secara oral sangat penting bagi mengetahui tahap
penguasaan dan pemahaman murid terhadap isi pelajaran. Pada peringkat
awal sesi pengajaran dan pembelajaran, mungkin guru boleh dan perlu
membenarkan murid menggunakan BBM yang disediakan dalam menyelesaikan
masalah berkaitan topik yang dipelajari namun, pada akhir
pembelajaran, guru perlu mengelakkan murid daripada menggunakan BBM
dalam menyelesaikan masalah berkaitan soalan yang diberikan oleh guru
kerana murid perlu memahami konsep dari konkrit kepada abstrak.
- PELAKSANAAN
Melalui
beberapa langkah yang penting dalam Program Pemulihan Matematik,
bermula dengan proses mengenalpasti murid dengan beberapa kaedah oleh
Guru Kelas, murid yang telah dikenalpasti akan dimasukkan ke dalam
kelas pemulihan dan akan mendapat bimbingan daripada Guru Pemulihan
sepenuhnya. Terlebih dahulu, Guru Pemulihan perlu mempunyai
perancangan yang berkesan terutamanya dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran yang mencabar bagi membantu murid memahami seterusnya
menguasai konsep asas Matematik. Melalui perancangan tertentu yang
telah dirancang agar pelaksanaan Kelas Pemulihan oleh guru tersebut
berjalan dengan efisyen, maka pelaksanaan Kelas Pemulihan akan
dilakukan oleh Guru Pemulihan.
Berdasarkan
perancangan awal yang telah dibuat, pelaksanaan kelas pemulihan
adalah selama 1, 020 minit, di mana pembahagian masa mengajar adalah
sebanyak 900 minit dan persediaan sebanyak 120 minit. Guru pemulihan
akan membuat Ujian Saringan bagi murid-murid pemulihan pada suatu
tempoh masa untuk mengetahui sejauh mana tahap penguasaan mereka,
sama ada murd pemulihan tersebut sudah boleh diserapkan ke dalam
kelas perdana atau perlu meneruskan kelas pemulihan.
- REFLEKSI DAN CADANGAN UNTUK PROGRAM PEMULIHAN
- Refleksi
Tidak
dinafikan bahawa penguasaan asas seperti operasi tambah, tolak, darab
dan bahagi di kalangan murid-murid pemulihan adalah sangat rendah
kerana tidak memahami konsep. Murid-murid pemulihan perlu belajar
menguasai operasi-operasi asas tersebut melalui kebijaksanaan guru
pemulihan dengan menggunakan Bahan Bantu Mengajar yang pelbagai dan
maujud bagi memudahkan lagi mereka mempelajari dan memahami konsep.
Setiap isi pelajaran akan dikaitkan dengan situasi sebenar dalam
kehidupan mereka seperti penggunaan wang syiling dalam operasi tambah
dan tolak ketika membeli di kantin. Proses yang sama akan
diulang-ulang bagi mewujudkan kefahaman yang kukuh serta bermula
daripada konsep yang konkrit kepada konsep yang lebih abstrak.
Penggunaan konsep yang berkaitan dengan situasi sebenar di dalam
kehidupan murid adalah sangat penting dalam membantu mereka lebih
memahami dan menguasai operasi asas matematik. Selain itu, penggunaan
BBM yang pelbagai juga adalah untuk mewujudkan minat dan kesediaan
mereka untuk belajar selain membantu dalam memahami konsep yang
diajar. Malah, kepelbagaian penggunaan BBM ini akan menimbulkan
suasana sesi pengajaran dan pembelajaran yang eksplist dan mampu
membantu hasil pembelajaran.
- Cadangan memperbaiki / Mempertingkatkan Program Pemulihan
Pihak
berkenaan seperti Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) perlu
memberikan peruntukan yang secukupnya dalam Program Pemulihan,
terutama sekali dalam penyediaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) atau
pihak KPM sendiri menyediakan BBM bersesuaian yang banyak membantu
dalam pelaksanaan kelas pemulihan. BBM juga penting dalam membantu
guru mengajar murid agar dapat menguasai mata pelajaran yang diajar.
BBM yang perlu disediakan oleh KPM perlu sama rata kepada semua
sekolah tidak kira sekolah tersebut di bandar atau di luar bandar.
Sesetengah sekolah akan memperuntukkan APC dalam pembelian peralatan
atau BBM. Namun, KPM perlu peka akan keperluan guru pemulihan yang
mana BBM yang berkesan mempunyai nilai yang tinggi dan harga yang
mahal. Oleh itu, penting bagi KPM dalam menyediakan peruntukan atau
peralatan untuk BBM dalam program pemulihan agar masalah 3M dapat
dikurangkan.
Keperluan
guru-guru pemulihan dalam latihan dan kursus adalah penting dan perlu
diutamakan, apatah lagi kadar 3M di kalangan sekolah di luar bandar
adalah sangat tinggi. Pihak bertanggungjawab seperti Kementerian
Pelajaran Malaysia menerusi Jabatan Pelajaran Negeri perlu memberikan
kursus dan latihan agar guru pemulihan mempunyai pengetahuan yang
mendalam dalam bidang tugas mereka. Pihak bertanggungjawab perlu
bekerjasama dengan pihak lain yang mempunyai kepakaran dan kebolehan
dalam mengatasi masalah 3M. Ini penting agar guru pemulihan dapat
membantu mengurangkan kadar murid-murid yang tidak menguasai 3M
seterusnya meningkatkan tahap pendidikan negara.
Disamping
itu, pemantauan berterusan perlu dilakukan oleh pihak berkenaan agar
kualiti program pemulihan dapat dipertingkatkan dari tahun ke tahun
dan bukannya hanya bergantung kepada keputusan ujian saringan
semata-mata. Pihak berkenaan perlu turun padang bersama-sama guru
pemulihan dalam mengatasi masalah murid-murid pemulihan. Adalah lebih
baik sekiranya pegawai yang dilantik dalam pemantauan guru-guru
pemulihan adalah bekas guru pemulihan yang mempunyai prestasi kerja
yang bagus dalam bidang pemulihan itu sendiri bagi memudahkan guru
pemulihan itu sendiri berkomunikasi seterusnya mungkin mengemukakan
beberapa cadangan yang sukar untuk diatasi, malah pegawai tersebut
juga boleh bertemu empat mata dengan murid-murid pemulihan itu
sendiri.
- PENUTUP
Pemulihan
merupakan salah satu komponen penting dalam kurikulum sekolah.
Program pemulihan yang dilaksanakan di sekolah melalui Guru
Pemulihan, merupakan satu-satunya program yang hanya memfokuskan
kepada penguasaan asas terlebih dahulu, sehingga penguasaan tersebut
dapat dikukuhkan kemudian barulah belajar ke peringkat seterusnya,
berbeza dengan konsep kelas perdana. Kejayaan kelas pemulihan itu
selain bergantung pada pelaksanaan oleh guru pemulihannya tetapi juga
oleh elemen-elemen lain seperti perancangan dan pelaksanaannya yang
efisyen dan sistematik berasaskan garis panduan oleh Kementerian
Pelajaran Malaysia serta berdasarkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Oleh itu, perancangan yang baik perlu difikirkan oleh guru pemulihan
melalui beberapa kaedah sebelum memulakan pelaksanaan kelas pemulihan
terlebih dahulu. Kewujudan beberapa kelemahan di dalam pelaksanaan
program pemulihan bukan halangan dalam melaksanakan dan menjalankan
sesi pengajaran dan pembelajaran pemulihan, namun pihak-pihak
tertentu perlu mengambil langkah-langkah penyelesaian dalam menangani
cabaran guru pemulihan menjalankan program pemulihan di sekolah.
Langkah-langkah yang perlu oleh pihak-pihak berkenaan adalah penting
agar dapat mengurangkan lagi kadar 3M di kalangan murid-murid sekolah
rendah dan dalam mata pelajaran Matematik khususnya. Melalui
cadangan-cadangan yang perlu dalam mempertingkatkan lagi kualiti
program pemulihan, pihak berkenaan perlu memandang serius dan
mengambil perhatian setiap cadangan yang dikemukan agar program
pemulihan di semua sekolah dapat dijayakan dan paling utama, dapat
mengurangkan murid yang tidak menguasai 3M.
No comments:
Post a Comment