- PENGENALAN
Secara
amnya, aktiviti penulisan adalah merupakan satu proses luahan
perasaan atau ekspresi kepada rakaman kejadian yang dilihat atau
dialami. Penulisan merupakan cara untuk berkomunikasi melalui bentuk
grafik. (Juriah Long, et.al, 1990). Penulisan bukan sahaja
disampaikan melalui tulisan di atas sekeping kertas, tetapi juga
boleh disampaikan melalui gambarajah dan beberapa jenis penulisan
seperti cerpen, novel, karangan, sajak, puisi dan sebagainya.
Penulisan bukan hanya melibatkan pergerakan jari yang memegang
sebatang pen atau pensil, tetapi penulisan merangkumi beberapa aspek
seperti berfikir, menaakul, menyusun dan mengolah idea sebelum ia
menjadi sebuah karya. Pendek kata, proses penulisan turut sama
melibatkan penggunaan minda. Bagi murid-murid sekolah rendah, bidang
penulisan diperkenalkan ketika mereka berada di Tahun 4 iaitu dalam
mata pelajaran Bahasa Melayu Penulisan atau Karangan. Ia merupakan
lanjutan kepada proses membina ayat-ayat mudah dan proses menyambung
ayat mudah kepada ayat yang lebih kompleks. Antara tujuan utamanya
ialah agar murid-murid mampu mengolah idea atau pendapat berdasarkan
situasi atau tajuk ke dalam sesuatu bentuk karangan. Secara tidak
langsung, murid-murid akan dapat mengembangkan daya pemikiran mereka
serta memperkayakan bahasa yang telah mereka pelajari.
Proses
di dalam bidang penulisan ini membolehkan murid-murid dalam
melahirkan idea. Idea yang dilahirkan itu akan dihujahkan atau
dibahaskan untuk dikembangkan. Dengan satu tajuk yang mudah sahaja,
murid akan dapat mengembangkan tajuk tersebut melalui idea-idea yang
dilahirkan oleh murid untuk dikembangkan. Penulisan juga turut
membentuk penggunaan bahasa yang gramatis dan betul berdasarkan
sesuatu jenis karangan tertentu kerana dalam karangan, terdapat
pelbagai jenis karangan yang menggunakan pelbagai laras bahasa yang
berbeza-beza mengikut kesesuaian karangan. Disamping itu, bidang
penulisan mampu meluaskan kosa kata di kalangan murid-murid. Malah,
pengalaman menulis karangan mampu diadaptasi ke dalam situasi sebenar
dalam kehidupan harian. Dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Bahasa Melayu, karangan khususnya, penggunaan peribahasa adalah
sangat penting untuk melengkapkan kemahiran menulis seseorang murid.
Ini kerana, peribahasa yang terdiri daripada pelbagai jenis seperti
simpulan bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan, perbilangan, tamsil
dan sebagainya lagi kaya dengan penggunaan laras bahasa yang penuh
makna, gramatis dan keindahan bahasa yang terdapat di dalam
peribahasa membantu murid-murid mengindahkan lagi karangan mereka.
Justeru itu, berdasarkan peribahasa, kita mampu mengungkap falsafah
yang mendalam tentang aspek-aspek ketamadunan, pemikiran, ethos dan
moral bangsa melayu sejak sekian lama ( Abdul Samad Idris, 1990).
- DEFINISI DAN KONSEP PERIBAHASA DALAM PENGAJARAN BAHASA MELAYU
Menurut
Za’ba (1965), peribahasa adalah susunan kata yang pendek tetapi
dengan makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap didengar dan
bijak perkataannya. Penggunaan peribahasa dalam pertuturan mahupun
dalam penulisan simboliknya adalah salah satu cara dalam menjaga
batas-batas pertuturan agar tampak lebih sopan dan sedap didengar.
Penggunaan susunan katanya yang indah kadang-kala disampaikan
berdasarkan persamaan dengan alam sekitar seperti haiwan dan
tumbuhan. Walaupun ringkas dan mudah ayatnya, namun maksudnya adalah
mendalam dan luas serta mempunyai unsur-unsur nasihat yang berguna
sebagai panduan hidup. Selain itu, penggunaan peribahasa yang sering
menggunakan persamaan dengan benda hidup seperti haiwan dan tumbuhan
juga bertujuan agar ia lebih menarik, sedap didengar, malah boleh
dijadikan sebagai hiburan serta tidak menyakitkan hati. Dalam
pengajaran Bahasa Melayu khasnya, penggunaan peribahasa sangat sesuai
sebagai pendahuluan kepada sesuatu karangan. Ini kerana, peribahasa
yang terdiri daripada pelbagai jenis seperti perumpamaan dan simpulan
bahasa mampu menarik perhatian pembaca dan juga pemeriksa kertas
peperiksaan. Malah, penggunaannya di dalam isi-isi penting sesuatu
karangan juga sesuai untuk membantu memperkembangkan lagi ayat-ayat
agar tampak lebih gramatis dan berkesan serta meyakinkan pembaca.
Sebagai contoh, Seperti Kacang Lupakan kulit. Penggunaan kacang di
dalam peribahasa tersebut dapat difahami dengan memikirkan bahawa
kecantikan kacang tersebut terpelihara disebalik kulitnya yang kasar
diluar serta kotor dengan tanah. Selain itu, penggunaan peribahasa
dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu turut membantu dalam
membina minda murid agar lebih kreatif dalam penggunaan ayat-ayat
yang lebih menarik serta mampu memperkayakan lagi kosa kata mereka.
Melalui
pemerhatian individu terhadap individu yang lain juga menyebabkan
terciptanya bait-bait ayat yang membentuk peribahasa. Menurut Luqman
Ariffin & Abu Khair Atan (2009), peribahasa didefinisikan sebagai
mencerminkan ketajaman renungan dan pemikiran nenek moyang kita yang
membandingkan realiti kehidupan dan segala gerak laku manusia dan
alam sekeliling. Memang tidak dinafikan lagi bahawa bahasa-bahasa
yang digunakan oleh nenek moyang kita sejak dahulu lagi adalah
bahasa-bahasa yang indah, gramatis dan berada pada larasnya yang
tersendiri. Berdasarkan realiti kehidupan, insan-insan terdahulu
mampu membuat pemerhatian yang tajam untuk dibuat perumpamaan dengan
keadaan dan situasi seseorang individu itu, tidak kira dari segi
perangai dan personalitinya, mahupun dari segi cara hidupnya. Malah,
apa yang dikatakan itu disamakan pula dengan alam sekeliling sama ada
haiwan, mahupun tumbuhan yang menggambarkan ketajaman pemikiran orang
zaman dahulu dalam bidang bahasa. Jika diteliti, ada bahasa yang
digunakan agak keras dan mungkin boleh juga menyinggung perasaan,
namun itulah hakikatnya apabila perangai atau personaliti seseorang
itu apabila digambarkan menggunakan persamaan atau ungkapan yang
menggantikan manusia kepada haiwan ataupun tumbuhan ataupun alam
sekeliling sama ada benda yang hidup atau mati. Sebagai contoh,
penggunaan bagai kerbau dicucuk hidung, yang menggambarkan seorang
suami hanya mengikut sahaja apa yang diperkatakan oleh isterinya.
Penggunaan peribahasa dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu
sebenarnya mampu membantu murid-murid dalam memperkayakan kosa kata
mereka serta mengindahkan lagi hasil penulisan atau karangan mereka.
Apabila sesuatu peribahasa itu dikupas dengan lebih dalam, secara
tidak langsung ia membantu murid-murid memperkembangkan lagi idea
yang mereka ada agar lebih kreatif dalam mengolah ayat.
Manakala
menurut G. Soosai (2009) pula, peribahasa adalah bahasa halus yang
mengandungi kata-kata sindiran tajam yang lekas berkesan di dalam
jiwa. Peribahasa sebenarnya adalah bait-bait bahasa yang mempunyai
isi penting yang sangat mendalam terutamanya dalam konsep memberi
pengajaran. Walaupun penggunaan ayat-ayatnya yang sinis dan tajam,
terutamanya di dalam kata-kata sindiran, namun disebaliknya adalah
sebuah pengajaran yang sangat berharga. Ada logiknya penggunaan
kata-kata tajam dan sinis dalam sindiran tersebut kerana sesuatu yang
menyakitkan hati itu
akan
kekal di dalam ingatan dan di dalam hati sebagai peringatan agar
tidak mengulangi kesilapan yang sama suatu hari nanti. Dalam
pengajaran Bahasa Melayu, penggunaan ayat-ayat yang sinis dan tajam
maksudnya sangat sesuai dalam latihan penulisan, terutama sekali
karangan yang memerlukan fakta serta kebaikan atau keburukan sesuatu
perkara. Apabila penggunaannya wujud di dalam penulisan, maka tidak
hairanlah, pemeriksa pasti akan tertarik untuk membaca karangan,
malah sekiranya digunakan di dalam bidang penulisan seperti esei atau
jurnal, ia pasti akan mampu menarik minat pembaca.
Walaubagaimanapun,
Ghazali Dunia (1969) pula menyatakan bahawa peribahasa ialah bentuk
pengucapan yang banyak dijumpai dalam kesusasteraan lama yang
mewakili cara berfikir bangsa kita pada zaman dahulu. Memang tidak
dinafikan bahawa, penggunaan peribahasa pada zaman dahulu lebih
meluas terutamanya dalam pertuturan lisan serta penulisan kreatif.
Peribahasa bukan sahaja digunakan sebagai pelambangan kata
semata-mata, malah lebih kepada nadi di dalam penulisan orang pada
zaman dahulu. Namun, pengertian yang ditakrifkan oleh Ghazali Dunia
ini telah disimpulkan oleh Mohd. Adnan Mohd. Ariffin sebagai fakta
yang seharusnya tidak berlebihan sehinggakan ada yang mengenggap
bahawa peribahassa itu milik sastera lama dan masyarakat lampau.
Dengan kenyataan tersebut, maka generasi kini pasti memandang remeh
peribahasa. Peribahasa sebenarnya adalah milik generasi sejak zaman
berzaman yang diperturunkan dari satu generasi kepada generasi yang
berikutnya. Penggunaan peribahasa di dalam bidang penulisan adalah
merupakan elemen penting dalam menegaskan ayat serta sebagai kekuatan
kepada dasar penulisan malahan percakapan. Dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran, guru sering menggunakan pelbagai kaedah, antaranya
komunikasi dua hala. Penggunaan peribahasa di dalam ayat pertuturan
mampu membantu murid memahami maksud percakapan yang disampaikan
dengan mudah serta menghasilkan ayat yang gramatis dan menarik.
Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005) pula menakrifkan peribahasa ialah ayat
atau kelompok kata yang mempunyai susunan yang tetap dan mengandungi
pengertian tertentu. Setiap peribahasa yang digubah adalah mengikut
susunan yang tetap serta indah dan mudah difahami kerana ia dicipta
dengan perkaitan terhadap benda hidup yang terdapat di sekeliling
kita. Sebagai contoh, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
Selain penggunaan ayat yang menarik, peribahasa juga mengandungi
makna tertentu yang tersirat, berkemungkinan sebagai sindiran mahupun
sebagai nasihat, bergantung kepada penggunaannya di dalam ayat dan
situasi penggunaannya ketika dituturkan. Maka tidak hairanlah bahawa
penggunaan peribahasa dalam sesi pengajaran dan pembelajaran mata
pelajaran Bahasa Melayu akan membantu murid menghasilkan ayat yang
menarik untuk dibaca.
- CIRI-CIRI KEPENTINGAN PENGAJARAN PERIBAHASA BAHASA MELAYU
Penerapan
penggunaan peribahasa di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran
sangat penting, sama seperti pentingnya pengajaran peribahasa itu
sendiri di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu. Oleh kerana itulah, di
dalam mata pelajaran Bahasa Melayu penggunaan peribahasa tidak
dilupakan, malah mempunyai skop tertentu di dalam topik-topik yang
diajar, contohnya membina ayat berdasarkan peribahasa yang diberi
ataupun penggunaan peribahasa di dalam bidang penulisan seperti
karangan dan nilai-nilai murni seperti yang terdapat di dalam format
kertas soalan peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).
Di
antara ciri-ciri kepentingan pengajaran peribahasa bahasa melayu
ialah, membantu murid menghasilkan karya penulisan yang baik seperti
dalam membina karangan. Guru perlu mengajar murid bagaimana membina
sebuah karangan yang baik. Dengan bantuan peribahasa, sesuatu
karangan bukan sahaja mampu menarik minat pembaca atau pemeriksa
kertas jawapan, tetapi juga mampu menegaskan maksud yang ingin
disampaikan di dalam karangan. Oleh kerana peribahasa itu sendiri
mempunyai susunan ayat yang menarik tetapi juga mempunyai makna yang
mendalam, maka karangan yang akan dihasilkan pasti menjadi bertambah
menarik. Sebagai contoh, murid akan menggunakan peribahasa pada
permulaan atau pendahuluan penulisannya dengan mengaitkan tajuk yang
diberi. Selain itu, murid boleh juga menggunakan peribahasa sebagai
penutup kepada karangannya kerana peribahasa itu sendiri mempunyai
maksud tersirat dan mendalam untuk membantu murid menegaskan lagi apa
yang ingin disampaikannya di dalam karangannya itu. Malah, penggunaan
peribahasa juga dapat membantu murid menjelaskan sesuatu peristiwa
itu dengan mudah berdasarkan kesesuaian tajuk karangan.
Disamping
itu, pengajaran peribahasa bahasa melayu juga dapat membantu
murid-murid dalam membentuk jati diri bangsa yang memiliki serta
mengamalkan nilai-nilai murni. Berasaskan peribahasa, murid dapat
menjaga tingkah laku serta disiplin yang baik ketika berada di
sekolah dan di luar sekolah. Namun, guru perlu memulakan langkah
tersebut, dengan mengajar kepada murid-murid tentang penggunaan
peribahasa di dalam mata pelajaran bahasa melayu khasnya, agar murid
dapat menerapkan nilai-nilai murni yang terdapat di dalam peribahasa
ke dalam kehidupan harian mereka. Contohnya, penggunaan peribahasa
bagai aur dengan tebing dan bagai isi dengan kuku. Peribahasa
tersebut bermaksud permuafakatan diantara satu sama lain adalah
penting dalam keharmonian hidup bermasyarakat serta berkawan.
Nilai-nilai murni yang terbentuk melalui peribahasa tersebut juga
perlu diterapkan oleh guru ketika menjalankan sesi pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas agar murid-murid dapat mengamalkannya
ketika berada di luar sekolah.
Pengajaran
peribahasa bahasa melayu juga penting terutamanya dalam membantu
memperkayakan lagi kosa kata murid-murid. Kosa kata bukan sahaja
penting dalam pertuturan lisan, malah penting dalam penulisan dan
tatabahasa. Oleh kerana peribahasa itu terdiri daripada pelbagai
jenis, maka murid-murid akan dapat memperkaya atau menambah aset
mereka dalam kosa kata. Malah, dalam Kamus Dewan sahaja sudah
terdapat lebih kurang 270 ribu patah perkataan yang membentuk
himpunan kosa kata atau perbendaharaan kata bahasa melayu. Sebagai
contoh, aktiviti seperti membina ayat berdasarkan peribahasa yang
diberi seperti dengar guruh dilangit, air ditempayan dicurahkan,
secra tidak langsung akan menambah koleksi kosa kata murid-murid yang
sedia ada.
Selain
itu, pengajaran peribahasa bahasa melayu juga penting dalam
memahirkan serta menjadikan murid-murid lebih cekap dalam penggunaan
ayat-ayat bahasa melayu yang betul serta gramatis. Oleh kerana
peribahasa itu sendiri bermaksud rangkai kata atau ayat yang
tersusun, maka melalui pengajaran peribahasa murid dapat melatih diri
mereka menggunakan rangkai kata atau ayat yang betul, terutamanya
dalam penulisan. Ayat yang dibina bukan sahaja tersusun, malah
gramatis kerana berdasarkan peribahasa. Contohnya, mencari peribahasa
yang sesuai dengan ayat yang diberikan. Sudah tentu murid perlu
menggunakan kebolehan mereka dalam bahasa untuk menggambarkan maksud
ayat yang sesuai dengan peribahasa yang ingin diletakkan sebagai
jawapan.
- STRATEGI DAN TEKNIK MENGAJAR BAHASA MELAYU MENGGUNAKAN PERIBAHASA
Dalam
sesi pengajaran dan pembelajaran, guru perlu mempunyai perancangan
sebelum memulakan sesi tersebut. Guru perlu bijak menggunakan
strategi dan teknik yang dirasakan sesuai dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran, terutamanya dalam mengajar Bahasa Melayu menggunakan
peribahasa. Penggunaan strategi dan teknik yang sesuai serta pelbagai
adalah penting dalam menarik perhatian murid-murid agar mereka tidak
merasa bosan dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, selain
menarik minat mereka untuk terus kekal fokus dalam aktiviti yang
dijalankan oleh guru kelak.
- Strategi pengajaran dan pembelajaran
Terdapat
pelbagai strategi dalam pengajaran dan pembelajaran yang boleh
digunakan oleh guru dalam mengajar menggunakan peribahasa. Antaranya
ialah strategi Penyerapan. Dalam strategi ini, guru akan menyerapkan
segala unsur-unsur ilmu dan nilai-nilai murni yang sesuai bagi
memudahkan murid memahami konsep peribahasa itu. Penyerapan yang
mengandungi mata pelajaran lain juga penting agar peribahasa itu
mempunyai kaitan dengan kehidupan sebenar dikalangan murid-murid.
Selain mempunyai unsur-unsur ilmu yang terkandung ketika pengajaran
peribahasa dilakukan oleh guru, penerapan terhadap nilai-nilai murni
juga dapat diserapkan oleh guru. Sebagai contoh, guru akan menerapkan
nilai-nilai murni kepada murid berdasarkan maksud peribahasa yang
diberikan seperti, masa itu emas. Malah, guru juga dapat menerapkan
bidang ilmu lainnya sepert matematik dan sains. Contohnya, guru
memberikan satu contoh peribahasa dan mengaitkan peribahasa tersebut
dengan mata pelajaran seperti matematik atau sains.
Selain
itu, Strategi Pengayaan juga penting dalam pengajaran peribahasa
bahasa melayu. Dengan penggunaan strategi ini, maka murid dapat
menambah pengetahuan mereka mengenai peribahasa selain dapat
mengaplikasikan peribahasa dalam banyak perkara. Situasi murid yang
berbeza-beza aras di dalam kelas merupakan konsep paling utama,
mengapa strategi pengayaan itu penting. Sekiranya guru memberikan
latihan kepada murid-murid, tentunya murid-murid yang mempunyai aras
tinggi dapat menyiapkan kerja terlebih dahulu. Maka, strategi
pengayaan akan memainkan peranan dalam hal tersebut. Guru perlu
menggunakan bahan-bahan berbeza untuk membantu murid dalam strategi
pengayaan seperti bahan bacaan tambahan dan bahan-bahan aktiviti yang
boleh membantu penguasaan mereka dalam peribahasa.
Strategi
Penggabungjalinan pula turut membantu dalam penguasaan peribahasa
dikalangan murid-murid. Melalui strategi ini, murid akan memperoleh
kemahiran berganda secara serentak apabila beberapa kemahiran
digabungjalinkan seperti kemahiran berbahasa akan digabungjalinkan
dengan kemahiran-kemahiran lain yang sesuai. Strategi ini turut dapat
membantu agar sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas tidak
bertukar membosankan. Contohnya dalam Kemahiran Berbahasa, murid
diminta membacakan ayat yang telah dibina berdasarkan peribahasa yang
diberi, kemudian murid diminta menyenaraikan pula nilai-nilai murni
daripada peribahasa tersebut secara lisan, iaitu Kemahiran Mencari
Maklumat yang merupakan kemahiran di dalam mata pelajaran Kajian
Tempatan.
Selain
itu, Strategi Penilaian juga sangat penting di dalam pengajaran
peribahasa. Strategi ini perlu dilakukan secara berterusan sama ada
sebelum, semasa ataupun selepas sesi pengajaran dan pembelajaran.
Strategi ini juga dapat membantu guru dalam menentukan sama ada
objektif pembelajaran guru dapat dicapai atau sebaliknya disamping
dapat mempastikan tindakan susulan yang perlu dilakukan oleh guru.
Maka, guru juga dapat mengetahui kelemahan murid-muridnya. Contohnya,
guru perlu menggunakan peribahasa sebagai soalan sebelum memulakan
sesi pengajaran dan pembelajaran dengan bertanya apakah peribahasa
yang mereka pernah dengar dan ketahui, semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran pula, guru boleh bertanya soalan berkaitan peribahasa
seperti maksudnya, berapakah peribahasa yang telah dipelajari dan di
akhir sesi pengajaran dan pembelajaran guru juga boleh bertanya
soalan yang sama, disamping menyediakan lembaran kerja berkaitan
peribahasa sebagai pengukuhan dan sebagai penilaian pencapaian
objektif pengajaran oleh guru.
- Teknik pengajaran dan pembelajaran
Teknik
pengajaran dan pembelajaran di dalam mata pelajaran Bahasa Melayu
adalah pelbagai serta menarik, terpulang pada kebijaksanaan guru yang
mengajar untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran itu lebih
menarik dan berkesan. Antaranya ialah Teknik Bercerita. Teknik ini
merupakan pendekatan yang sesuai dalam membina kecekapan berbahasa
murid-murid disamping dapat menarik minat dan perhatian pelajar.
Malah, melalui pendekatan ini juga, guru dapat membantu meningkatkan
penguasaan murid-murid terhadap kemahiran mendengar, bertutur,
membaca dan menulis di kalangan murid-murid. Guru hanya perlu
menggunakan peribahasa yang sesuai sebagai tajuk, kemudian dengan
menggunakan nama-nama murid yang terdapat di dalam kelas sebagai
watak, selain menerapkan nilai-nilai murni di dalam cerita yang ingin
disampaikan. Guru boleh juga menggunakan gambar atau kad-kad ayat
sebagai Bahan Bantu Mengajar (BBM) selain objek-objek atau benda
maujud. Apabila selesai, guru boleh meminta murid menulis beberapa
pengajaran dan nilai-nilai murni yang diperoleh daripada cerita guru
dan murid diminta membacakannya.
Teknik
Drama juga dapat menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran
peribahasa itu lebih menarik dikalangan murid-murid serta tidak
membosankan. Pendekatan ini merupakan ragam pembelajaran sebagai Alat
Bantu pengajaran dan pembelajaran. Melalui teknik ini, murid-murid
terlebih dahulu dibahagi kepada kumpulan yang terdiri daripada
beberapa orang murid. Mereka akan diberikan satu tajuk yang diambil
daripada peribahasa, kemudian mencari maksud peribahasa tersebut,
sebelum membina dialog kemudian melakonkan dialog yang dibina
berdasarkan maksud peribahasa yang telah diberi kepada mereka.
Selain
itu, salah satu daripada teknik pengajaran dan pembelajaran yang
sering digunapakai ialah, Teknik Perbincangan. Dalam mana-mana sesi
pengajaran dan pembelajaran, pendekatan ini seringkali menjadi
pilihan guru-guru kerana ia melibatkan semua murid yang terdapat di
dalam kelas dengan pembahagian tugas yang khusus setiap ahli.
Pendekatan ini akan dapat memberi peluang dan ruang kepada
murid-murid mengeluarkan idea-idea mereka untuk dikongsi, malah dapat
mempertajamkan minda serta melatih mereka bercakap dan mengeluarkan
pendapat dengan bernas. Guru perlu membahagikan murid-murid kepada
beberapa kumpulan kecil untuk membincangkan tajuk peribahasa yang
diberikan kepada mereka, kemudian mereka diminta berbincang
memberikan maksud peribahasa yang diberi, membina ayat daripada
peribahasa tersebut serta menyenaraikan nilai-nilai murni yang sesuai
kemudian membentangkan hasil perbincangan mereka di depan kumpulan
yang lain.
Disamping
itu, Teknik Soal jawab juga boleh digunakan dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran peribahasa. Teknik ini juga sama seperti Teknik
Perbincangan, iaitu merupakan pendekatan yang sangat popular dan
sangat banyak digunapakai oleh guru-guru dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran. Teknik ini boleh dikategorikan sebagai lagenda atau
senior diantara teknik-teknik yang lain. Walaupun teknik ini dianggap
yang paling mudah, namun teknik ini adalah teknik yang berupaya
mewujudkan interaksi dua hala antara murid dan guru dengan berkesan.
Pendekatan ini bertujuan dalam mengesan kemahiran berbahasa di
kalangan murid-murid selain merangsang murid-murid berfikir secara
kreatif, inovatif, logik dan kritis. Guru akan bertanya kepada murid,
dengan menyebut nama murid-murid agar tidak timbul situasi tiada
murid yang menjawab soalan yang dikemukakan. Soalan yang dilontarkan
oleh guru pula mestilah berkaitan dengan isi pelajaran yang diajar,
contohnya berkaitan peribahasa dan murid akan memberi tindak balas
yang sewajarnya.
- RUMUSAN
Peribahasa
bahasa melayu merupakan salah satu elemen penting dalam bidang
penulisan, sama ada di sekolah rendah, menengah, media-media massa
ataupun media cetak. Penggunaan peribahasa adalah besar pengaruhnya
sebagai perisa di dalam konteks penulisan dan pertuturan. Pengajaran
peribahasa bahasa melayu dikalangan murid-murid adalah penting dalam
memelihara kepentingannya sebagai elemen bahasa yang seringkali
digunapakai dalam pertuturan dan penulisan, disamping sebagai alat
dalam memberikan pengajaran dan nasihat. Pengajaran peribahasa bahasa
melayu adalah penting terutamanya dalam mata pelajaran bahasa melayu
kerana ia merupakan alat yang dapat membantu murid-murid dalam bidang
penulisan seperti karangan khasnya. Malah, penggunaannya juga dapat
membantu murid-murid mempertingkatkan penguasaan kemahiran berbahasa
di dalam bahasa melayu. Elemen nilai murni dan pengajaran berguna
juga dapat diterapkan melalui peribahasa dan mendidik murid-murid
mengamalkan kehidupan yang berlandaskan sesuatu yang baik. Pengajaran
peribahasa dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu
berdasarkan strategi-strategi dan teknik-teknik tertentu pasti akan
dapat membantu guru-guru dalam menyampaikan peribahasa sebagai salah
satu cabang kemahiran berbahasa yang perlu dikuasai. Bidang penulisan
seperti karangan di kalangan murid-murid sekolah rendah pula
memerlukan huraian fakta-fakta yang perlu ditegaskan dan peribahasa
adalah salah satu daripada elemen yang boleh digunakan dalam
menyokong fakta atau memperindahkan lagi bahasa atau ayat yang
digunakan. Apatah lagi dalam Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu
itu sendiri menegaskan bahawa pengajaran peribahasa perlu diajar dan
seterusnya dikuasai oleh murid-murid.
No comments:
Post a Comment