PENGENALAN
Prasekolah
merupakan peringkat awal dalam pendidikan awal kanak-kanak iaitu
berumur 4 hingga 6 tahun sebelum beralih ke sekolah rendah. 80%
perkembangan otak kanak-kanak mencapai kesempurnaan pada tahap pra
sekolah ini. Mereka perlu dirangsang dengan baik untuk membangunkan
kecerdasan pelbagai dan antaranya ialah dalam bidang Matematik. Oleh
kerana itulah, maka perkembangan dunia pendidikan mula membuat orang
dewasa sedar akan pentingnya pendidikan kanak-kanak sejak awal dan
pelbagai sekolah turut menggunakan pelbagai model pendekatan
pembelajaran untuk menarik perhatian kanak-kanak. Selaras dengan
matlamat pendidikan prasekolah itu sendiri iaitu, menyuburkan potensi
murid dalam semua bidang selain menguasai kemahiran asas dan memupuk
sikap positif sebagai persediaan memasuki sekolah rendah, beberapa
objektif perlu dicapai dan antaranya ialah mempunyai kemahiran
kognitif untuk berfikir dan menyelesaikan masalah. Dalam bidang
matematik pula, penting bagi setiap guru agar memperkenalkan kepada
kanak-kanak akan konsep asas matematik. Guru perlu membina
pengetahuan dan pemahaman kanak-kanak dalam bidang matematik kerana
matematik melibatkan nombor serta penyelesaian masalah.
Disamping
itu, selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) telah digubal dalam memastikan
penghasilan produk negara yang berkualiti menerusi generasi baru
seawal umur empat tahun didedahkan dengan pendidikan prasekolah yang
merangkumi pelbagai aspek. Salah satunya adalah dalam matematik.
Untuk pengajaran matematik bagi murid-murid prasekolah, pemilihan
buku kerja yang sesuai adalah sangat penting. Guru perlu mencari buku
yang menyeluruh dari segi konsep dan kemahiran agar murid-murid dapat
memahami konsep matematik seterusnya dapat menguasai kemahiran yang
diajar. Selain itu, aktiviti-aktiviti yang terdapat di dalam buku
tersebut pula mestilah menarik dari segi ilustrasinya agar
murid-murid prasekolah merasa seronok menjawab soalan serta mampu
mengekalkan tumpuan serta perhatian mereka ketika belajar. Buku kerja
yang saya hasilkan ini adalah buku kerja Matematik khusus untuk
murid-murid prasekolah. Terdapat tiga Topik dalam buku ini iaitu
Operasi tambah dalam lingkungan nombor 10, Duit dan Bentuk Tiga
Dimensi. Setiap set soalan mempunyai teknik dan cara menjawab yang
berbeza serta perlu dikuasai oleh murid-murid prasekolah agar mudah
untuk mereka meneruskan pembelajaran di sekolah rendah kelak. Setiap
satu topik mengandungi dua aktiviti. Setiap aktiviti pula memenuhi
kehendak atau matlamat dalam pembelajaran murid prasekolah.
Topik
: OPERASI TAMBAH SEHINGGA NOMBOR 10
Operasi
tambah merupakan operasi cepat dan efisien dalam pengiraan.
Penambahan serta Pengiraan merupakan dua perkara yang sama namun
operasi Penambahan adalah lebih cepat berbanding Pengiraan.
Objektif
Aktiviti
Dalam
topik ini, pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid akan
dapat menyatakan hasil tambah dua himpunan objek. Sama ada secara
lisan ataupun tulisan. Jika dalam tulisan, murid akan menulis jawapan
yang betul pada buku manakala melalui lisan, murid akan menjawab
soalan dengan menyatakan jawapan pada soalan yang diberikan. Murid
juga akan dapat menyatakan ayat matematik operasi tambah secara
lisan. Murid akan membaca soalan yang diberikan. Contohnya (2+2=4)
dan dibaca sebagai dua tambah dua sama dengan empat. Dalam aktiviti
satu yang saya buat, berdasarkan soalan yang diberikan, murid bukan
sahaja menggunakan lisan tetapi juga tulisan untuk menjawab soalan
tersebut. Konsep ‘lebih
dari’,
‘dan
satu lagi’
dan ‘tambah
satu lagi’
diperkenalkan dalam soalan tersebut untuk menambah lagi kefahaman
murid mengenai operasi tambah dan murid akan berupaya untuk menjawab
soalan tersebut. Malah, dengan menggunakan konsep yang diperkenalkan
itu juga, guru dapat menimbulkan satu situasi sebagai contoh kepada
murid sebelum meminta mereka menjawab soalan yang diberikan di dalam
aktiviti satu. Manakala dalam aktiviti dua juga sama, konsep-konsep
tadi turut digunakan untuk menambah kefahaman murid.
Selain
itu, aktiviti dalam kedua-dua set soalan topik ini akan dapat
membantu murid memahami seterusnya dapat membantu murid-murid
menguasai topik penambahan. Dengan memahami konsep terlebih dahulu,
menggunakan alat bantu pengajaran dan pembelajaran, guru akan cuba
membantu murid dengan menggunakan benda-benda maujud terlebih dahulu
sebelum beralih ke soalan yang terdapat dalam buku kerja. Soalan
tersebut juga merupakan soalan latih tubi untuk murid-murid menguasai
topik penambahan dengan lebih cepat. Malahan, murid juga bukan sahaja
belajar dengan menggunakan kertas dan pensil, tetapi juga pergerakan
motor seperti penggunaan jari dan menyebut ayat matematik yang
terdapat pada soalan yang diberikan.
Alat
Bantu Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam
operasi pengiraan Matematik, memahami konsep adalah sangat penting
kepada murid-murid sebelum mereka memulakan sesuatu operasi
pengiraan. Dalam topik Operasi tambah dalam lingkungan nombor 10 ini,
guru-guru boleh menggunakan teknik bercerita serta menggunakan benda
maujud atau konkrit untuk dijadikan sebagai material dalam
menunjukkan konsep yang ingin difahami oleh murid. Sebagai contoh,
guru menggunakan guli, buah oren, buah epal dan sebagainya. Malah,
paling penting sekali ialah, guru akan mengaitkan situasi pada soalan
dengan situasi dalam kehidupan kita sebenar, agar mudah bagi murid
untuk mengaplikasi operasi yang dipelajari itu. Selain itu, murid
perlu dibiasakan menggunakan perkataan harian yang biasa dituturkan
seperti ‘dan’,
‘buat’,
dan ‘sama
dengan’,
iaitu antara perkataan yang berkaitan dengan operasi tambah. Guru
juga boleh menggunakan papan pengiraan pelbagai bentuk seperti papan
putih bersaiz sederhana dengan blok magnet berwarna-warni serta
pelbagai bentuk agar mudah melekat pada papan putih.
Guru
juga boleh menggunakan pelbagai kad nombor yang dicipta sendiri
menggunakan kertas manila yang dipotong mengikut saiz segiempat sama
sederhana besar kemudian ditulis dengan nombor. Dengan kad-kad nombor
ini, guru boleh mengaplikasikan operasi tambah menggunakan
bahan-bahan konkrit dan benda-benda maujud untuk menambah kefahaman
murid.
Langkah
dalam Mengendalikan Aktiviti
Dalam
aktiviti satu pada soalan yang dibuat, guru perlu membuat penerangan
terlebih dahulu untuk menjawab soalan yang diberikan. Murid perlu
menyebut jumlah kucing yang terdapat pada kotak pertama secara lisan
terlebih dahulu sebelum membuat penambahan. Guru meminta murid
menyebut jumlah kucing yang terdapat dalam kotak yang kedua. Kemudian
murid akan menambahkan jumlah kucing yang terdapat pada kedua-dua
kotak untuk mendapatkan jumlah sebenar kucing menggunakan jari atau
pengiraan nombor 1 hingga nombor 10 ataupun menggunakan benda maujud
yang sesuai seperti guli atau batang aiskrim. Apabila mendapat jumlah
sebenar kucing pada kedua-dua kotak, maka murid akan menyebut
terlebih dahulu nombor jumlah atau jawapan penambahan tersebut dan
kemudian menulis nombor atau jawapan pada kotak yang disediakan.
Dalam
aktiviti dua pula, murid perlu menulis nombor pada kotak yang
disediakan di bawah gambar basikal. Nombor yang perlu ditulis oleh
murid pula ialah nombor yang mewakili jumlah basikal yang terdapat
pada gambar atau pada gambar yang terdapat dalam soalan. Setelah
menulis nombor jumlah basikal pada kotak yang disediakan, maka murid
perlu menjumlahkan nombor tersebut dengan pengiraan menggunakan benda
maujud atau konkrit seperti guli, lidi, batang aiskrim dan sebagainya
untuk mendapatkan jumlah sebenar basikal yang terdapat pada gambar
dalam soalan dan murid akan menulis jawapan atau nombor jumlah
basikal yang telah dikiranya.
Topik
: DUIT
Kanak-kanak
mendapat banyak pengetahuan matematik melalui penggunaan wang dalam
kehidupan harian mereka. Belajar untuk mengira dan menggunakannya
serta mengecam duit, penggunaan wang syiling adalah kemahiran asas
yang penting untuk dikuasai pada usia murid-murid prasekolah.
Penggunaan atau perbelanjaan duit merupakan cara yang menarik dalam
memperkukuhkan kemahiran asas seperti tambah, tolak, darab dan bahagi
selain kemahiran berbahasa. Memahami serta mengetahui pertukaran
nilai wang ketika berbelanja dan pembelian barang adalah sangat
penting.
Objektif
Aktiviti
Lazimnya,
duit sama ada syiling ataupun wang kertas mempunyai nilai-nilai
tertentu yang tertera pada duit tersebut agar mudah untuk membezakan
nilainya. Penting bagi murid-murid prasekolah untuk mengenali
seterusnya mengetahui nilai wang syiling dan kertas untuk memudahkan
mereka menggunakan wang dalam situasi kehidupan yang sebenar. Dalam
topik ini, pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid akan
dapat mengecam duit yang berlainan nilainya iaitu duit dalam bentuk
wang kertas dan dalam bentuk duit syiling dalam mata wang Malaysia
yang diwakili oleh simbol ‘RM’
dan ‘sen’.
Dalam aktiviti satu untuk topik ini, murid akan dapat mengenal wang
kertas bernilai RM1 iaitu dari segi bentuk dan warnanya. Manakala
dalam aktiviti dua, murid akan dapat mengenal wang kertas RM5 setelah
membuat penambahan lima keping wang kertas RM1.
Murid
akan dapat mengenal wang kertas dengan mengetahui nilai setiap wang
kertas menggunakan warna-warna yang berbeza. Murid juga akan dapat
mengetahui ciri-ciri setiap wang kertas seperti RM1 berwarna biru,
RM5 berwarna hijau dan RM10 berwarna merah. Murid juga akan dapat
mengetahui wang mana yang mempunyai nilai yang paling tinggi dan
nilai yang paling rendah.
Alat
Bantu Pengajaran dan Pembelajaran
Penggunaan
syiling contoh ataupun syiling sebenar adalah sangat penting dalam
topik ini, agar murid lebih mengenali syiling tersebut. Begitu juga
dengan wang kertas. Bagi aktiviti satu, iaitu mengecam wang kertas
bernilai RM1, guru boleh menggunakan lagu bertajuk ‘Ten Little Sen’
iaitu menggunakan lirik lagu tersebut berserta syiling dan wang
kertas untuk digunakan di dalam lagu ini. Terlebih dahulu, guru perlu
mengajar murid-murid lagu tersebut dengan menyediakan liriknya untuk
dihafal oleh murid-murid atau sekurang-kurangnya boleh dinyanyikan
mengikut rentak lagu ‘Ten Little Indians’. Ketika murid-murid
sedang menyanyikan lagu tersebut, guru perlu meletakkan setiap wang
syiling yang disebut oleh murid pada papan bermagnet seperti
contohnya, jika lima sen yang disebut, guru akan meletakkan syiling
lima sen pada papan bermagnet. Untuk wang kertas pula, lirik yang
menyebut ‘sen’ akan ditukar dengan perkatan ‘ringgit’ dan
guru akan melakukan perkara yang sama iaitu meletakkan wang kertas
pada papan bermagnet mengikut wang kertas yang disebut oleh murid
ketika menyanyi.
Dalam
aktiviti dua pula, guru akan menggunakan wang kertas sebenar bernilai
RM1 beberapa keping serta RM5 dan RM10. Guru perlu menunjukkan kepada
murid jumlah wang kertas RM1 sebanyak lima keping dan menjadikan
nilai wang tersebut sebanyak RM5. Guru akan menggunakan wang kertas
RM5 sebagai ganti kepada lima keping wang RM1 tadi dan bukannya wang
kertas RM10 yang digunakan untuk lima keping wang RM1. Dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran, dengan menggunakan syiling serta wang
kertas sebenar, guru boleh membuat lakonan aplikasi aktiviti jual
beli yang melibatkan murid-murid. Dengan cara ini, murid-murid akan
dapat mengetahui nilai wang mereka ketika membeli.
Langkah
dalam Mengendalikan Aktiviti
Dalam
aktiviti satu, guru perlu meletakkan wang kertas bernilai RM1, RM5
dan RM10 terlebih dahulu pada papan bermagnet. Guru akan melabel
wang-wang tersebut mengikut nilainya menggunakan nombor dan
perkataan. Contohnya wang kertas RM1 di tulis ‘RM1’
dan ‘Satu
Ringgit’.
Begitu juga dengan wang kertas lain seperti wang kertas RM5 dan RM10.
Murid akan menjawab soalan yang diberi berdasarkan wang-wang yang
terdapat pada papan bermagnet. Murid akan menjawab soalan tersebut
dengan menulis nombor nilai wang yang terdapat pada soalan serta
menulis dengan perkataan nilai wang tersebut.
Bagi
aktiviti dua, menggunakan wang-wang yang sama yang dilekatkan pada
papan bermagnet juga, murid akan memilih nilai wang bagi hasil jumlah
wang-wang yang disediakan pada sebelah kiri. Murid akan mengira dan
membuat operasi penambahan untuk mendapatkan jumlah-jumlah wang
kertas yang diberikan. Murid hanya perlu membulatkan sahaja jawapan
pilihan mereka iaitu membulatkan pada wang kertas yang mewakili nilai
jumlah wang di sebelah kiri.
Topik
:
Bentuk
Tiga Dimensi
Kanak-kanak
seawal umur empat hingga enam tahun kurang berkemampuan dalam
menggambar atau membayangkan bentuk ataupun pepejal. Bagi mereka,
kedua-duanya adalah sama dan mengelirukan. Kanak-kanak belajar
mengenai bentuk geometri seperti bentuk tiga dimensi adalah melalui
pendedahan sewajarnya dalam aktiviti pembelajaran dan pengalaman.
Objektif
Aktiviti
Murid
perlu mengetahui dan membezakan bentuk Dua Dimensi dan bentuk Tiga
Dimensi. Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran topik ini, murid
akan mengenali nama dan bentuk Tiga Dimensi. Dalam aktiviti satu,
murid perlu mengenali nama-nama bentuk Tiga Dimensi dan bagaimana
bentuknya agar murid mengingati bentuk dan nama objek-objek tiga
demansi yang diajar oleh guru. Manakala dalam aktiviti dua pula,
murid akan mewarnakan bentuk yang sama dengan objek contoh yang
bertujuan untuk tidak mengelirukan murid-murid antara bentuk Dua
Dimensi dan bentuk Tiga Dimensi agar murid bertambah ingat bentuk
tiga dimensi selain akan dapat mengecam bentuk tiga dimensi di dalam
kehidupan atau situasi sebenar mereka.
Disamping
itu, murid akan lebih mengenali bentuk-bentuk dan ciri-ciri
objek-objek dua dimensi dan tiga dimensi. Setiap bentuk objek tiga
dimensi juga mempunyai nama tertentu, mengikut ciri-cirinya yang
perlu diketahui oleh murid. Contohnya, kuboid mempunyai lapan bucu,
empat segiempat tepat dan dua segiempat sama. Selain itu, murid-murid
juga akan dapat membandingkan pelbagai benda yang mempunyai
bentuk-bentuk yang sama dengan objek berbentuk tiga dimensi. Sebagai
contoh, bola mempunyai persamaan dengan bentuk sfera dan kotak tisu
pula mempunyai persamaan dengan bentuk kuboid.
Alat
Bantu Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam
pembelajaran bentuk tiga dimensi ini, guru memerlukan benda maujud
atau konkrit, iaitu objek sebenar bentuk-bentuk tiga dimensi utama
seperti bentuk kuboid, bentuk kiub, piramid, sfera dan silinder.
Dengan memperlihatkan objek-objek sebenar tiga dimensi, murid akan
senang dan dapat mengingat bentuk-bentuk tersebut. Selain itu,
bentuk-bentuk tersebut perlulah dilabel dengan namanya agar murid
dapat menyebut namanya sambil memegang bentuk objek yang disebut itu.
Dalam aktiviti satu untuk topik bentuk tiga dimensi ini, murid-murid
perlu mengetahui nama dan memadankan dengan bentuknya.
Disamping
itu, dengan menggunakan bentuk-bentuk objek yang telah dilabel dengan
nama itu tadi, guru akan menerangkan ciri-ciri bentuk tiga dimensi
tersebut. Guru juga perlu memberi persamaan bentuk objek tersebut
dengan objek lain. Guru perlu menggunakan objek lain selain bentuk
tiga dimensi seperti bola, buku, kotak tisu ataupun sandwich.
Sekiranya tidak terdapat objek-objek berbentuk tiga dimensi, guru
perlu kreatif dan bertindak bijak dengan membina objek-objek
berbentuk tiga dimensi menggunakan kertas manila. Guru juga boleh
menggunakan benda-benda yang berbentuk tiga dimensi seperti buku dan
kotak sebagai alat bantu pengajaran dan pembelajaran. Guru juga boleh
melakar bentuk-bentuk objek tersebut pada kertas manila dan
melabelkan nama objek tersebut untuk memudahkan murid menghafal atau
mengingati objek tersebut.
Langkah
dalam Mengendalikan Aktiviti
Dalam
aktiviti satu topik bentuk tiga dimensi ini, murid perlu menyebut
nama bentuk pada sebelah kanan dan membacakan ciri-ciri bentuk nama
objek yang disebut itu. Kemudian murid-murid memadankan nama yang
tersenarai pada sebelah kanan kepada bentuk-bentuk tiga dimensi
tersebut yang terdapat di sebelah kiri. Murid akan menyebut nama
bentuk dan menunjukkan bentuk objek berdasarkan nama yang disebut
itu. Manakala dalam aktiviti dua untuk topik bentuk tiga dimensi ini,
murid perlu memilih apakah bentuk yang sesuai atau yang sama dengan
objek yang disediakan, kemudian murid perlu mewarnakan bentuk tiga
dimensi yang dipastikan sama bentuknya dengan objek yang berada di
sebelah kiri. Objek-objek tersebut merupakan objek-objek yang biasa
ditemui dalam situasi sebenar kehidupan murid-murid.
PENUTUP
Bidang
pengajaran matematik tidak sama dengan pengajaran mata pelajaran yang
lain. Apatah lagi pengajaran matematik untuk prasekolah yang jauh
lebih mencabar berbanding murid-murid sekolah rendah. Untuk mencapai
objektif pengajaran dan pembelajaran, guru perlu mempastikan bahawa
murid-murid telah menguasai dua per tiga daripada objektif yang
disenaraikan. Penggunaan lembaran kerja yang sesuai adalah penting
agar murid-murid dapat menguasai konsep serta kemahiran yang diajar
oleh guru. Banyak elemen yang perlu diambil kira jika ingin
menggunakan beberapa buah buku kerja untuk kegunaan murid. Buku yang
digunakan bukan sahaja perlu mengikut sukatan pelajaran yang sama
dengan sukatan pelajaran semasa, malah perlu sesuai dan mencapai
semua peringkat kemahiran yang dipelajari. Dari segi penghasilan buku
tersebut pula, terutamanya elemen ilustrasi, buku tersebut perlu
menarik dari segi penyampaian warna kerana murid-murid prasekolah
lazimnya akan tertarik dengan buku-buku yang berwarna dan menarik.
Bagi
guru pula, buku-buku kerja yang digunakan untuk sesi pengajaran dan
pembelajaran sebagai buku kerja perlulah sesuai mengikut umur dan
tahap kebolehan murid. Ini kerana, tahap setiap murid adalah
berbeza-beza. Oleh itu, guru perlu memilih buku yang sesuai tahap
atau arasnya untuk semua murid. Penggunaan buku yang berlainan boleh
dipakai tetapi hanya sesuai digunakan untuk aktiviti pengukuhan. Buku
yang digunakan sebagai buku kerja untuk murid-murid akan menjadi alat
bantu pengajaran dan pembelajaran yang memudahkan tugas guru kerana
guru tidak perlu mencetak atau mencari soalan daripada sumber-sumber
lain lagi kerana sudah mempunyai buku kerja yang sesuai untuk sesi
pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment