Soalan
1
1.1
PENGENALAN
Sesi
pengajaran dan pembelajaran yang menarik, dengan penggunaan pelbagai
bahan pengajaran dan pembelajaran seperti penggunaan eleman teknologi
berbantukan komputer, pastinya mampu menarik minat murid untuk
memberi sepenuh perhatian terhadap apa yang diajar oleh guru. Apatah
lagi dengan situasi sekarang, dimana murid-murid lebih senang
sekiranya sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan
menggunakan komputer. Tambahan pula, murid-murid pada masa ini sudah
terdedah dengan penggunaan komputer serta perisiannya. Dengan
kecanggihan serta kepelbagaian kaedah yang terdapat di dalam program
tersebut seperti microsoft power point, maka seharusnya guru perlu
memanfaatkan peluang tersebut untuk menjadikan sesi pengajaran dan
pembelajaran lebih efisien. Namun, penerapan terhadap penggunaan
bahan pengajaran dan pembelajaran berasaskan komputer ini perlu
sesuai mengikut kehendak huraian sukatan pelajaran, topik yang ingin
diajar dan keperluan guru dan murid itu sendiri, terutamanya jika
guru ingin menggunakan laman web dari internet dalam sesi pengajaran
dan pembelajarannya, maka bahan tersebut perlu bersesuaian.
Dewasa
ini pelbagai laman web telah menyediakan pelbagai bahan-bahan yang
boleh dimuat turun untuk dijadikan sebagai bahan dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran. Hal ini selaras dengan perkembangan
teknologi yang semakin canggih serta keperluan murid-murid serta
guru-guru. Justeru, penggunaan buku kerja, lembaran kerja dan buku
teks bukan lagi antara pilihan sepenuhnya. Apa yang paling penting,
prinsip-prinsip reka bentuk visual yang digunakan itu perlu sesuai
dan bertepatan dari segi simplisiti, dominan, pola, seimbang, variasi
dan keharmonian. Dengan merujuk prinsip-prinsip reka bentuk visual
tersebut samaada bersesuaian atau tidak dan menarik atau tidak, maka
bahan tersebut akan mampu mempengaruhi sejauh mana murid-murid dapat
memberikan fokus sepenuhnya di dalam kelas untuk mengikuti sesi
pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan oleh guru.
1.1.1
Simplisiti
Sesuatu
rekaan grafik yang mudah dan senang difahami untuk menjelaskan makna
yang ingin diterangkan.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen simplisiti
Rajah
yang digunakan di dalam gambar tersebut senang difahami dan diketahui
bentuknya kerana adanya elemen simplisiti yang ringkas dan mudah,
membolehkan murid mengetahui nama bentuk tersebut. Setiap bucu pada
rajah tersebut ditandakan dengan warna merah bagi memudahkan serta
mempercepatkan murid membuat pengiraan jumlah bucunya. Warna pada
setiap bucu tersebut juga berlawanan dengan warna latar dan garisan
rajah. Garisan pada rajah tersebut pula menggunakan garisan tebal
berwarna hitam serta latar berwarna putih yang membantu rajah
tersebut timbul dan terang. Penggunaan gambar tersebut memudahkan
murid melihat dan senang untuk guru menyampaikan isi pelajaran yang
ingin diajar. Murid turut dapat meneka objek tersebut dengan mudah.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen simplisiti
Rajah
yang digunakan di dalam gambar, walaupun tidak menggunakan objek
sebenar, tetapi dapat ditafsirkan oleh murid sebagai objek 3 dimensi.
Elemen simplisiti dalam objek tersebut membantu murid meneka rajah
tersebut kerana penggunaan garisan lurus hitam putus-putus sebagai
tanda bahawa rajah tersebut di dalam bentuk 3 dimensi, iaitu sebagai
bayang-bayang kerana garisan tersebut terlindung di belakang.
Penggunaan warna hitam pada garis lurus di bahagian hadapan pula
menandakan bahawa garisan tersebut dapat dilihat dengan jelas dari
bahagian hadapan. Garisan yang digunakan pula ialah garisan tebal
berwarna hitam dan mempunyai kontra dengan warna latarnya. Elemen
simplisiti yang terdapat pada gambar di atas telah membantu sesi
pengajaran dan pembelajaran guru dalam pengajaran mata pelajaran
matematik.
1.1.2
Dominan
Rekaan
grafik yang mengandungi titik tumpuan. Peraturan Satu Pertiga (Rule
of Third) menyatakan bahawa titik tumpuan manusia lebih tertumpu pada
sudut atas sebelah kiri dengan 40% penglihatan.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen dominan
Gambar
yang dipaparkan mengandungi elemen dominan kerana tumpuan lebih
terarah pada sudut atas sebelah kiri gambar tersebut, berbanding pada
sudut-sudut lain. Berdasarkan Peraturan Satu Pertiga (Rule of Three),
perhatian penglihatan adalah lebih tertumpu di sudut atas sebelah
kiri, berbanding daripada tempat-tempat lain. Penumpuan penglihatan
tersebut adalah disebabkan oleh keinginan untuk mengetahui apakah
objek sebenar yang dipaparkan di dalam gambar tersebut. Malahan,
penggunaan warna yang berbeza dan berlawanan, serta bentuk yang yang
terdapat di dalam gambar tersebut juga berlawanan bagi mendapatkan
impak yang dilihat dan lebih menonjolkan perbezaan.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen dominan
Elemen
dominan di dalam gambar ini terletak pada penggunaan warna dan juga
saiz kedua-dua objek tersebut, iaitu kontra. Walaupun bentuknya
hampir sama, namun penumpuan penglihatan adalah tetap
sama,berdasarkan Peraturan Satu Pertiga (Rule of Three), iaitu pada
sebelah kiri di bahagian atas, berbanding pada bahagian-bahagian
lain. Secara tidak langsung, pemerhati gambar tersebut boleh
terkeliru sekiranya soalan yang diajukan meminta dinyatakan objek
sebelah manakah yang mempunyai bentuk sfera terletak di dalam
bulatan-bulatan sfera itu yang lebih besar. Ini kerana titik tumpuan
berada pada sebelah kiri, menyebabkan tumpuan penglihatannya lebih
tertumpu di sebelah kiri.
1.1.3
Pola
Susunan
yang menarik untuk mengekalkan perhatianserta mencari maksud di
sebalik objek yang dipaparkan.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen pola
Susunan
objek segitiga pada gambar diatas mengandungi elemen pola kerana ia
disusun dengan kemas dan samarata serta menarik perhatian. Susunan
pada objek yang terdapat di dalam gambar sangat penting kerana ia
berupaya menarik penglihatan mata ke arah objek utama. Penggunaan
bentuk geometri digunakan di dalam paparan gambar tersebut. Selain
itu, penyusunan objek yang teratur juga membolehkan mata akan
tertumpu pada item utama gambar di atas, iaitu segitiga bersaiz
besar.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen pola
Susunan
warna yang terdapat pada gambar di atas sudah mampu menarik
perhatian. Elemen pola yang wujud di dalam gambar tersebut mampu
menggerakkan penglihatan kepada keseluruhan gambar mengikut arah yang
betul. Penglihatan akan bergerak dari mula warna tersebut terbentuk
sehinggalah ke titik akhirnya. Warna yang menarik pada gambar
tersebut turut menarik perhatian dan membuatkan pemerhatinya berfikir
apakan maksud yang terkandung di dalam gambar tersebut. Secara tidak
langsung juga, ianya membantu murid berfikir secara kritis dan
kreatif untuk mencari maksud disebalik gambar tersebut.
1.1.4
Seimbang
Pembahagian
secara sama dan tidak sama (bisymmetrical and asymmetrical) pada
bahan grafik, namun berbeza pada bentuk kandungannya.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen seimbang
Objek
yang terdapat di dalam gambar di atas telah dibahagikan sama rata
dari semua sudut. Walaupun penggunaan warna yang pelbagai, namun
kesamaan pada taburan dan susunan warna pada objek tersebut di setiap
sudut samaada atas, bawah, kiri dan kanan adalah samarata. Ini
menunjukkan bahawa wujud prinsip seimbang di dalam gambar tersebut.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen seimbang
Walaupun
objek-objek yang terdapat di dalam gambar di atas tidak tersusun dari
segi saiz dan bentuk, namun secara amnya elemen seimbang tetap ada,
kerana elemen seimbang yang terdapat di dalam gambar tersebut adalah
seimbang tidak formal. Penggunaan garisan yang berwarna cerah dan
terang pada setiap objek menyerlahkan lagi bentuk rajah tersebut.
Susunan pelbagai bentuk rajah-rajah tersebut juga teratur dan
seimbang. Walaupun objeknya tidak diwarnakan dengan warna yang terang
agar lebih menyerlahkan lagi bentuknya, namun garisan berwarna yang
digunakan sangat sesuai dan menonjolkan bentuk objek tersebut. Murid
juga akan dapat meneka serta menamakan setiap rajah yang terdapat di
dalam gambar tersebut.
1.1.5
Variasi
Sebagai
penguat dan penyokong pada pola dalam meningkatkan daya tarikan
terhadap sesuatu visual
Contoh
gambar yang menerapkan elemen variasi
Elemen
variasi yang terdapat di dalam gambar di atas dapat dilihat melalui
susunan dan penggunaan pelbagai bentuk pada objek. Urutan
kepelbagaian bentuk pada objek itu akan membuatkan pemerhatinya tidak
merasa bosan. Dari segi saiz dan tekstur setiap objek juga turut
berbeza. Setiap rajah juga mempunyai elemen simplisiti. Selain itu,
terdapat juga nilai kontras dan dimensi.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen variasi
Gambar
yang menggunakan objek seolah-olah bergerak dan hidup akan
menimbulkan minat pemerhati untuk melihat gambar tersebut. Walaupun
penggunaan bentuk pada objek adalah sama, namun gambar tersebut dari
segi dimensi dan susunannya adalah menepati konsep variasi. Malah,
gambar tersebut juga seolah-olah bergerak dan hidup apabila
diperhatikan.
1.1.6
Harmoni
Konsep
visual yang mampu menimbulkan rasa keyakinan dan menarik minat untuk
dilihat.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen harmoni
Keharmonian
pada gambar di atas adalah melalui adunan kekemasan dan
simplisitinya. Walaupun ringkas, namun ia mampu menarik perhatian.
Penggunaan warna latar yang kontras dengan warna nombor mampu
menonjolkan nombor tersebut. Perhiasan seperti kelopak bunga dan daun
turut menarik kerana warna yang digunakan juga terang, berlawanan
dengan warna latar.
Contoh
gambar yang menerapkan elemen harmoni
Papan
tanda tersebut terletak di kawasan yang sangat menarik, dengan
berlatarbelakangkan kehijauan alam. Dari segi simplisiti, nombor yang
digunakan adalah berlawanan warnanya dengan warna latar menyebabkan
nombor tersebut lebih terang dan menonjol. Penggunaan garisan tebal
pada nombor juga dapat menonjolkan nombor tersebut serta mampu
dilihat dari jarak yang agak jauh.
Penggunaan
bahan berbantukan komputer di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran
pasti akan lebih menarik sekiranya prinsip-prinsip reka bentuk visual
itu wujud di dalam bahan pengajaran dan pembelajaran yang digunakan
oleh guru. Hal ini kerana, prinsip-prinsip reka bentuk visual akan
mampu menarik perhatian murid untuk lebih fokus di dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran.
Soalan
2
2.1
PENGENALAN
Selaras
dengan Falsafah Pendidikan Negara yang menekankan perkembangan daya
intelek individu agar diberi keutamaan berserta dengan perkembangan
rohani, emosi dan jasmani, maka penting bagi setiap guru merangsang
daya pemikiran murid dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Hal ini
kerana, kemahiran berfikir merupakan salah satu daripada elemen utama
di dalam kurikulum sekolah. Melalui kemahiran berfikir yang
diselitkan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat
mewujudkan daya berfikir yang baik dan berkesan selain dapat mengelak
daripada melakukan kesilapan di dalam berfikir. Secara amnya,
kemahiran berfikir terdiri daripada dua iaitu, kemahiran berfikir
secara kritis dan kreatif (KBKK). Dalam kemajuan penggunaan teknologi
media massa ketika ini, bidang pendidikan tidak ketinggalan untuk
turut sama dalam memanfaatkan kecanggihan pelbagai gajet dan saluran
yang tersedia bagi menyediakan dan melengkapkan murid-murid dengan
arus globalisasi yang semakin hebat gelombangnya.
Dalam sesi
pengajaran dan pembelajaran yang berbantukan komputer, guru perlu
bijak mencari laman web yang mampu merangsang minda murid-murid agar
mereka didedahkan dengan kemahiran berfikir secara langsung ataupun
tidak langsung. Pemilihan laman web yang bersesuaian dengan aras dan
objektif pengajaran dan pembelajaran perlu dititikberatkan agar sesi
pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung dapat mencapai objektif
serta mudah diikuti oleh murid-murid. Saya telah memilih laman web
www.kidsmathgamesonline.com
sebagai medium tambahan dalam mengajar matapelajaran matematik, yang
berbantukan komputer. Laman web tersebut juga menepati kehendak saya
sebagai guru matapelajaran matematik kerana terdapat beberapa
ciri-ciri reka bentuknya yang mampu meningkatkan kemahiran berfikir
murid-murid seperti pelbagai soalan yang disediakan dan permainan
yang diwujudkan mampu merangsang kemahiran berfikir murid-murid.
Gambar di bawah adalah contoh homepage laman web tersebut.
2.2
Ciri-ciri reka bentuk yang dapat meningkatkan Kemahiran Berfikir
Ciri yang pertama
dan paling utama ialah, mempunyai permainan. Permainan yang
disediakan di dalam laman web tersebut, bukan sahaja menyeronokkan
tetapi juga berkaitan dengan topik yang terdapat di dalam buku teks
KBSR. Permainan yang diwujudkan juga mampu merangsang kemahiran
berfikir murid dalam menjawab soalan-soalan yang disediakan. Di dalam
kemahiran berfikir, terdapat dua bahagian utama yang perlu didedahkan
kepada murid, iaitu secara kritis dan secara kreatif. Melalui
permainan matematik yang terdapat di dalam laman web
www.kidsmathgamesonline.com
ini, murid dapat mengaplikasikan pengetahuan, pengalaman dan
kemahiran berfikir yang dirangsang melalui permainan yang diwujudkan
secara lebih praktik lagi, malah permainan-permainan yang ada juga
dapat meningkatkan kualiti pemikiran murid. Sebagai contoh, dalam
salah satu permainan dalam laman web tersebut berkaitan dengan topik
shape and space. Murid diminta menganalisis bentuk pepejal dalam 2
dan 3 dimensi, kemudian meletakkannya di dalam ruang yang disediakan
yang mempunyai nama-nama bagi bentuk pepejal tersebut. Gambar di
bawah adalah contoh permainan tersebut.
Seterusnya,ciri
kedua pula ialah, laman web www.kidsmathgamesonline.com
ini juga mempunyai topik yang berkaitan dengan sukatan pelajaran.
Dengan adanya topik-topik yang berkaitan, maka mudahlah bagi
seseorang guru itu untuk mengadakan sesi soal jawab bersama murid
tentang perkara-perkara yang tidak difahami. Secara tidak langsung,
sesi tersebut melibatkan pembelajaran koperatif iaitu dari sudut
interpersonal murid. Sesi ini mampu merangsang kemahiran berfikir
murid dengan mengajukan beberapa soalan yang tidak difahami. Oleh
itu, murid dapat memperkembangkan kecerdasan logik matematik mereka
dengan membuat keputusan dan menyelesaikan masalah berkaitan
matematik. Sekiranya aktiviti dilakukan secara berkumpulan, maka
lebih banyak lagi idea yang dapat dikumpulkan oleh murid. Ini kerana,
melalui perkongsian idea secara berkumpulan ini juga maka murid-murid
akan dirangsang dengan menggunakan kemahiran aras tinggi, iaitu
merancang dan menjana idea.
Ciri
yang ketiga ialah, laman web ini turut menyertakan banyak
latihan-latihan berkaitan topik yang diajar. Tidak kira samaada
latihan latih tubi mahupun latihan pengukuhan yang dapat membantu
merangsang kemahiran berfikir murid-murid. Melalui latihan-latihan
yang disediakan di dalam laman web ini juga, murid akan dapat
menggabungkan kemahiran berfikir mereka, iaitu gabungan aras rendah
dan tinggi. Sebagai contoh, dalam soalan yang melibatkan formula dan
kaedah hafalan untuk mendapatkan jawapan, kedua-dua kemahiran
tersebut digunakan oleh murid untuk menjawab soalan-soalan di dalam
latihan tersebut. Dalam kemahiran berfikir aras rendah, kaedah
hafalan dan mengingat formula merupakan merupakan salah satu daripada
contohnya manakala penggunaan pemikiran yang luas dan mendalam pula,
terutamanya soalan aras tinggi, murid akan terangsang untuk
menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi. Kecerdasan murid dalam
bidang logik seperti mata pelajaran matematik juga dapat
dikembangkan.
Ciri
yang keempat pula ialah, adanya soalan penyelesaian masalah. Soalan
jenis penyelesaian masalah adakalanya terlalu sukar bagi murid untuk
dijawab. Namun, melalui laman web www.kidsmathgamesonline.com
ini, penggunaan grafiknya yang menepati prinsip reka bentuk visual
seperti dari segi simplisiti dan variasi, soalan-soalannya menjadi
lebih mudah untuk dijawab. Malah, menarik minat murid. Secara tidak
langsung, dengan adanya soalan jenis penyelesaian masalah ini, maka
murid-murid dapat menggunakan serta meningkatkan kemahiran berfikir
mereka. Murid akan membuat analisis seperti membanding, membeza,
mengelas, menilai, menyusun atur dan mentafsir. Melalui analisis yang
dibuat untuk menjawab soalan tersebut, murid dapat menjana idea
mereka untuk mendapatkan jawapan. Gambar di bawah merupakan salah
satu daripada contoh soalan penyelesaian masalah mata pelajaran
matematik.
Ciri
yang kelima ialah, laman web ini tidak hanya tertumpu kepada satu
jenis mata pelajaran sahaja. Di dalam laman web
www.kidsmathgamesonline.com
ini juga terdapat mata pelajaran lain seperti sains. Dengan adanya
mata pelajaran lain, maka kemahiran berfikir murid dapat dikembangkan
melalui kepelbagaian kecerdasan. Adakalanya sesuatu soalan itu dibuat
berdasarkan sesuatu fakta seperti berdasarkan fakta sains. Oleh
kerana laman web ini mempunyai pautan dengan mata pelajaran sains,
maka mudahlah bagi murid untuk mengakses masuk ke pautan yang
disediakan, iaitu di dalam mata pelajaran sains bagi mencari maklumat
serta mengesahkan maklumat yang diberi atau dicari adalah betul.
Dengan cara itu, maka kemahiran berfikir murid dapat ditingkatkan
kerana murid akan dirangsang berfikir melalui fakta yang terdapat
pada soalan yang ingin dijawab, serta mencari maklumat pada pautan
yang disediakan, bagi mengesahkan sumber maklumat yang ada. Maka
dengan itu, murid telah membuat analisis untuk membuat keputusan
sebelum menyelesaikan masalah pada soalan yang berkaitan.
Ciri
yang keenam pula ialah, laman web ini mengandungi pelbagai isi
kandungan yang mampu merangsang dan meningkatkan kemahiran berfikir
murid. Kepelbagaian lembaran kerja yang boleh dicetak, fakta-fakta
yang berkaitan dengan topik-topik yang berkaitan malah dalam mata
pelajaran matematik pula disediakan paparan video untuk menyelesaikan
sesuatu soalan seperti operasi asas tolak, tambah, bahagi dan darab
serta pecahan. Dengan adanya perisian dan kandungan-kandungan
tersebut, tugas guru untuk meningkatkan lagi kemahiran berfikir murid
menjadi lebih mudah dengan bantuan laman web ini. Malah, murid lebih
mudah menggunakan kemahiran berfikir serta menggabungkan kemahiran
berfikir mereka secara kritis dan kreatif.
Kepelbagaian
laman web yang ada di internet pada masa ini sebenarnya membantu guru
dalam memudahkan sesi pengajaran dan pembelajaran, selain daripada
menjadikan sesi tersebut lebih menarik serta mampu menarik minat
murid untuk lebih tumpuan terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran.
Namun, tidak semua laman web yang tersedia itu mengandungi bahan yang
mampu meningkatkan kemahiran berfikir murid-murid. Oleh itu, sudah
menjadi kelaziman di dalam tugas guru untuk memastikan, bahan yang
dipilih melalui internet itu mempunyai kandungan yang dapat
meningkatkan kemahiran berfikir murid serta bijak menggunakan bahan
tersebut dalam sesi pengajaran dan pembelajaran agar kemahiran
berfikir murid benar-benar dapat dirangsang. (2,516 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment